KOPIRAJ IN PRILEPI PO SLOVENSKO

Kopiranje v modi, umetnosti, filmu, teatru, glasbi in še kje ni prav nič novega. Že od nekdaj so se leni ali zviti umetniki in psevdoumetniki radi posluževali idej, misli in dejanj velikih ljudi iz preteklosti in sodobnosti. V pomankanju inspiracije, talenta, domišljije in truda je pač najlažje pobrati ideje iz zakladnice ljudi, ki so boljši in večji od tebe.

V modi lahko trend kopiranja razdelimo v tri velike skupine – v prvi so velika imena svetovne mode, katera za svojih 6+ kolekcij na leto pač kdaj pa kdaj poberejo kakšno idejo starih kolekcij znotraj lastne hiše ali od sosednjih velikih imen. V drugi skupini so nizkocenovni proizvajalci cunj, kateri kopirajo prihajajoče novosti kar direktno iz modnih pist in jih postavljajo v svoje poceni trgovine, še preden na svet pokuka prava kolekcija dizajnerskega brenda. V tretji skupini so kriminalci, kateri se poslužujejo razpoznavnosti in logotipov velikih brendov za izdelavo poceni kopij, katere najdemo na stojnicah sosednjih držav in na komolcih številnih Slovenk.

Na splošno s kopiranjem ni nič narobe, če kreator, oblikovalec in blagovna znamka javno priznajo in zapišejo pod kolekcijo, da so se pri ideji zgledovali po tem ali onem imenu iz sveta mode ali umetnosti. Težave nastanejo, ko želijo ideje prodati kot trud lastnih možganskih celic in jih kasneje razkrinkajo in potopijo njihovo kredibilnost za trenutek pod modno gladino. Nekatere ideje v modi so pač kultne in brezčasne in težko je danes narediti nekaj novega, kar ne bi dišalo po že videnem, že ustvarjenem in že izrabljenem. Tako ostajajo nedotakljivi določeni modni ustvarjalci. Kdo lahko za svoje proda Missonijeve zigzag črte ali Versacejevo Meduzo ali mornarsko majico Jean Paula Gaultiera ali škotski karo Vivienne Westwood? Kdor je bil na sceni prvi ali najbolj prodoren in uspešen je za vedno lastnik “pravice” do ideje in njene interpretacije. Vse ostalo so poskusi približevanja, kopiranja, reinterpretacije in svobodnega izražanja modnih umetnikov.

Ravno v tem mesecu so v New Yorku odprli razstavo v Fashion Institute of Technology z naslovom Faking It: Originals, Copies, and Counterfeits, kjer lepo predstavijo pojem kopiranja, kraje in sposojanja v modnem svetu. Od nastanka prvih blagovnih znamk poznamo fenomen kopiranja najboljših stvaritev in sama Coco Chanel je bila velika pobudnica tega, da se njene kreacije na veliko kopirajo. Super marketinška poteza kajne? Danes je z licencami, copyrightom in trademarki ter internetom vse skupaj malček težje in bolj varovano.

copypaste

Kako pa je s tem v Sloveniji? Kot na Divjem Zahodu – vsak lahko počne, kar mu je volja. Saj nismo v srcu Evrope, ne obstaja internet in nobeden nas ne pride obiskat … ? Kopiranje in kraje idej, stvaritev, logotipov, imen, portalov, revij, člankov in umetniških del so na ogled vsakemu. Pri nas je vse okej. Kar nekdo naredi, nobeden ne oporeka in če si kdo dovoli kritiko, je zloben in hudoben. Lahko je kopija, lahko je ukradena ideja … ni pomembno … v Texasloveniji je vse mogoče … Celo tako daleč smo prisli, da na Slovenskem tednu mode in v “modnemu” časopisju dajemo prostor tudi oblikovalcem, ki kar direktno kopirajo stil svetovno znanih imen ali uporabijo blago ter vzorce najbolj vidnih blagovnih znamk. Ker nesposobni uredniki in novinarji nimajo dovolj znanja ali poguma, da bi kogarkoli pocukali za rokav.

Kopirajo se celotni koncepti in ideje, publikacij je preveč in so ena drugi enake, trgovine brez domišljije kradejo zamisli inteligentnejšim konkurentom, internetni portali se podvojujejo in po načelu copy paste objavljajo enake rubrike, članke, zamisli in programe … modni blogerji so siamski dvojčki, nakit in bižuterija nekaterih slovenskih rokodelcev je enaka tistim, ki jih ponujajo poceni trgovine in lahko bi naštevali v nedogled …

Moj skromni nasvet je: uporabite domišljijo, dragi ljudje. Domišljija nikoli ne umre, a treba jo je negovati. Domišljija živi v nas in nam je dana ravno zato, da ne bomo vsi enaki. Mislite počasi in zagotovo bodo vaše sive celice rodile nekaj izvirnega, dobrega in originalnega. Ko dobite idejo pojdite na Google in jo vtipkajte v več jezikih v brskalnik …. in če vidite, da na Etsyju 742 ljudi ponuja enak proizvod, idejo nadgradite, popravite ali zamenjate oz. zavrzite. Ne delajte na prvo žogo … vsedite se in počakajte … Počasi se daleč pride. In če imate v glavi idejo za print Warholove Campbell juhe je dovolj, da jo zamenjate s Podravko in že izpadete originalni … če želite kopirati tujega oblikovalca se mu v posvetilu zahvalite za inspiracijo … če imate idejo povezano z brki in novembrom … pustite stati … ni vam pomoči …

Tomi Vugrinec

admin