SLOVENSKE kRITIke

Moja zadnja kolumna o ponovnem debaklu Ljubljanskega Tedna Mode je dvignila prah, ki se že leta nabira na slovenski modni sceni. Čeprav je to bila že moja peta kolumna o slovenskem predstavljanju mode, je tokrat končno delovala kot elektrošok in zbudila apatičen slovenski modni narod. Hvala za vse lepe besede, pohvale, maile, sporočila in esemese, ter iskrena hvala peščici retardiranih otrok, kateri so me vzeli na piko in me napadli s svojimi revnimi argumenti in neznanjem uporabe rodilnika v slovenskem jeziku.

V čem je bil problem? Ne v sržu mojega članka, ne v dejstvih in ne v drugačnem pogledu, ampak v stilu, slogu in načinu pisanja. Ko ni zrelih argumentov, je pač najlažje udariti po celoti in obsoditi namero in ne bistva ter vsebine. In zakaj je slovenski malomeščanski narod tako alergičen na kritiko? V mojem primeru: ker prihaja iz njim nepoznanega vira, kateri je dovolj oddaljen (a še vedno zelo blizu) od dogajanja in gleda na stvari z distanco in zrelim pristopom. Ker kot kritik nisem del nobenega klana, nobene druščine, nobenega fan cluba. Ker je kritika napisana pošteno, iskreno in ironično. Ker zadane v center, v pleksus in vas ne pusti ravnodušnih. In to je moj cilj in moj hobi. Pisanje o modi – tudi na slovenskem.

voom-Chanel atm S15 045

Dejstvo je, da v Sloveniji nimamo ljudi, kateri bi o modi pisali resno, poglobljeno in družbeno koristno. V poplavi modnih revij ni niti ene, katera bi dajala strokovne ali vsaj iskreno ljubiteljske komentarje na dogajanje na slovenski modni sceni, na predstavitev in predstavljene kolekcije, na modne dogodke in sodelovanja ter na vizije in možnosti prodora na svetovni trg. V Sloveniji je dovolj, da se napiše nekaj o dogodku (prišepetano s strani PR služb), ter se generično dotakne samo tistih, katere novinar ali urednik pozna, s katerimi se druži in od katerih ima korist. Ostalo je marginalno, nepomebno …

Stil pisanja o dogajanju v slovenski modi je podoben priročniku o delu z otroci z motnjami v razvoju … Vse je lepo, vsi so pridni, vsi so se potrudili po najboljsih močeh, dajmo jim priložnost, bodimo veseli, da vsaj to imamo, ter sklonimo glave in živimo naprej. Opažam, da je največji problem sprejemanja kritike ravno pri mladih. Mogoče je to posledica novega šolskega sistema, kjer se otrok pod nobenim pogojem ne sme kritizirati. Mogoče je resnica ta, da se mladi resnice bojijo. Da je vsekakor bolje živeti v svetu, kjer si sami govorimo, da je vse, kar naredimo najboljše. Da se obkrožamo z ljudmi, kateri nam govorijo, da smo najboljši, najlepši, najbolj kreativni in svetovno zanimivi. Da so novi starši pod vplivom prisiljenega pozitivizma krivci za to, da svojim otrokom vcepljajo pristranske, nerealne in visokoleteče vizije za prihodnost.

voom-Calvin Klein atm S15 010 OLYMPUS DIGITAL CAMERA voom-Alexander Wang atm S15 013 voom-Burberry atm S15 005

Realnost je OUT, fantazija je IN. In če si vsak dan petkrat pred ogledalom rečem, da sem lep, bom pač lep, ne glede na to, če sem res ali ne. In če mi moji prijatelji rečejo, da sem genij, sem pač genij. In konec. In ko se odpravim v beli svet in v Londonu, Parizu, New Yorku in Tokiu NE uspem, so pač krivi ostali, ne jaz. Krivi so vsi ostali, ker so ljubusumni name, ker sem tako sposoben, kreativen in uspešen. Kriva je družba, katera ne spregleda moje genijalnosti. Mama mi je vedno rekla, da sem najboljši, ker se je tako naučila od Oprah na televiziji in na motivacijskem seminarju. Mladi so danes žrtev imaginarnih prepričanj. Mladi so bolj konzervativni in manj razgledani od prejšnjih generacij. Mladi imajo na voljo internet, pametne telefone in vsa orodja za treniranje možganov. In ravno mladi se zgražajo, ko kot metaforo uporabim besedo drek, ki jo označijo za žaljivo ter v istem hipu sprejmejo za genijalno in odštekano, ko dvojec Mehle na ljubljanski modni pisti na oblačilih predstavi napise SHIT IS GOLD?

Vem, da je veliko resnic na svetu. Vsaj toliko kot je razmišljujočih glav, mnenj in različnih pogledov ter argumentov. In vem, da nekatere resnice bolijo. Pa vendar je življenje kurba. In prej kot se naučite videti pozitivno v najbolj negativni kritiki, prej boste odrasli in si naredili trdo kožo za boj s svetom. Kritika mora biti vedno dobrodošla. Ne samo, ko je pozitivna. Kritika je tudi dokaz, da si je nekdo vzel čas in si iz svojega zornega kota pogledal vaše stvaritve. Hvala mu, kajne?

Novim nadebudnim organizatorjem Ljubljanskega (zakaj Ljubljanskega?) Tedna (4 dni niso teden) Mode polagam še enkrat na dušo: projekt ostaja nekvaliteten, če mu je edini cilj predstavitev kvazi kolekcij in konec. In pri takem dometu ustvarjalcev je razvlačevanje na štiri dni povsem nepotrebno. Lahko ponudite za pogoj oblikovalcem, da mora revija vsebovati vsaj 25 izhodov. Kot majhne resort kolekcije v tujini. Oblikovalcem povejte, da je prva vrsta rezervirana samo za ljudi iz panoge in njihove mame, tete, sosede in frizerke posedite v tretjo ali četrto vrsto. Prireditev lahko organizirate v dveh, bogatih in močnih dneh, polnih dogodkov in revij. Na revije lahko povabite kakšnega novinarja ali urednika iz tujine. Dovolj tudi, da so iz sosednjih držav. Pomagajte oblikovalcem in povabite tudi lastnike dizajnerskih trgovin na območju Alpe Adria. Italija, Avstrija, Hrvaška ter tudi Srbija in Bosna so še vedno nam blizu in prodajno zanimive države. Lahko se povežete z ITSom iz Trsta, kateri je z leti ustvaril to, kar Ljubljani na žalost nikoli ni uspelo. Med modnim vikendom lahko vzpodbudite trgovine in galerije v mestu, da živijo za dogodek, pripravijo posebne dogodke in izdelke, vezane na slovensko modo. Lahko si zamislite gadgete vezane na prireditev, ter skomercializirate logotip. Lahko aktivirate svetovne blogerje in z zanimivim hashtagom ter mogoče mini natečajem povabite, da se govori o modi v Ljubljani in Sloveniji. Medijska podpora ni samo 24ur in kratek prispevek na nacionalki. Moda v Sloveniji je prevelika dediščina, da jo pustimo tako umreti. In ni vse v budžetu, denarju in sponzorjih. Veliko je v iznajdljivosti in kreativnosti. In organizator mora misliti na koncept ter namen prireditve ne pa samo na golo organizacijo. Če Slovenski teden mode ne more biti enak svetovnim, naj bo vsaj nekaj posebnega . In ne v negativnem smislu.

Tomi Vugrinec

Fotografije: Imaxtree, tedni mode po svetu

voom-Alexander Wang atm S15 001 voom-Alexander Wang atm S15 012 voom-Dior atm S15 017

admin